Aug 23, 2019

Articles

Very close with rehabilitations

Rwa kulszowa jak sobie z nią poradzić?

Rwa kulszowa (z łac. ischias) - to ból promieniujący od lędźwiowo-krzyżowego odcinka kręgosłupa i pośladka, przez tylną powierzchnię uda i podudzie aż do stopy. Ból występuje w okolicy unerwionej przez nerw kulszowy i mogą mu niekiedy towarzyszyć objawy neurologiczne, takie jak zaburzenia czucia lub osłabienie siły mięśniowej. Objawy wynikają z ucisku lub podrażnienia nerwu kulszowego lub korzeni nerwowych, z których połączenia powstaje nerw. Ból może dotyczyć jednej lub obu nóg i zazwyczaj jest poprzedzony bólem kręgosłupa lędźwiowo-krzyżowego.


Very close with rehabilitations

Udary mózgu: skąd się biorą i dlaczego takie dysfunkcję powodują?

Udar mózgu jest najpoważniejszą chorobą naczyniową mózgu oraz jednym z największych problemów w medycynie. Na całym świecie stanowi trzecią w kolejności przyczynę zgonów i główny powód niesprawności u osób powyżej 40. roku życia. Każdy słyszał nieraz to określenie, a niektórzy zetknęli się z nim bliżej. Zlekceważenie pierwszych objawów udaru mózgu może doprowadzić do śmierci. Dlatego niezwykle ważna jest umiejętność rozpoznawania jego symptomów i udzielania pierwszej pomocy. Dla życia chorego liczy się każda minuta. W dobie nowoczesnych leków, szczególnie ważny jest czas od momentu wystąpienia objawów do dotarcia chorego do szpitala.


Very close with rehabilitations

Stwardnienie zanikowe boczne

Stwardnienie zanikowe boczne – schorzenie powszechnie znane pod skrótem (SLA, ALS). Jest rzadką chorobą neurodegeneracyjną, która ma negatywny wpływ na neurony motoryczne centralnego układu nerwowego.


Very close with rehabilitations

Stwardnienie rozsiane czy tylko chorobą młodych?

Stwardnienie rozsiane to jedna z najczęściej występujących w światowej populacji chorób układu immunologicznego. Może rozwijać się w trzech głównych postaciach: rzutowo-remisyjnej, wtórnie postępującej i pierwotnie postępującej. Na świecie choruje na nią blisko 2,5 miliona osób. W Polsce populacja chorych szacowana jest na około 45 tysięcy osób. Stwardnienie rozsiane nazywa jest chorobą młodych dorosłych, ponieważ diagnoza stawiana jest najczęściej wśród osób w przedziale wiekowym 20-40 lat.


Very close with rehabilitations

Łokieć golfisty

Łokieć golfisty to zapalenie nadkłykcia przyśrodkowego kości ramiennej. Dolegliwości występują po wewnętrznej stronie łokcia w miejscu przyczepu mięśni przedramienia: mięsień nawrotny obły i mięsień zginacz promieniowy nadgarstka. Ból ten może rozchodzić się do przedramienia, nadgarstka i palców. Do uszkodzenia przyczepów dochodzi najczęściej z powodu mikrourazów.


Very close with rehabilitations

Zespół bolesnego barku, diagnoza czy wstęp do rozszerzenia badań?

Wszyscy powtarzają, że należy pić zdrowe soki, bo mają witaminy i mikroelementy, które dają nam mnóstwo energii oraz zdrowie na długie lata. Ale czy wszystkie soki są zdrowe? Niestety, nie. Sklepowe półki uginają się od napoi z dumnym napisem SOK, nie mających nic wspólnego z właściwościami prawdziwego, zdrowego eliksiru, który chcesz zaserwować swojemu organizmowi.

Więc jaki sok wybrać? Albo inaczej – jakiego soku nie kupować?

1. Słodkie napoje gazowane - czyli zaczynamy od najgorszego. Wciąż niewiele osób zdaje sobie sprawę, jak bardzo są one niezdrowe. Hipnotyzujący kolor napoju, intensywny zapach oraz soczyste owoce na etykiecie ocieplają wizerunek tej bomby kalorycznej. Taki produkt składa się głównie z cukru, konserwantów, aromatów i barwników - i nie ma nic wspólnego z owocami. Omijajcie go z daleka!

2. Napój owocowy - to król fałszywych soków. Najczęściej występuje w kartonowym opakowaniu, przez co automatycznie kwalifikujemy go do kategorii zdrowych, prawdziwych soków. To nic innego jak woda z cukrem i odrobiną owocowego wsadu. Niestety pojawia się też całe mnóstwo chemicznych dodatków, więc lepiej go unikać.

3. Nektar - to nieznacznie lepszy wybór, ponieważ musi zawierać minimum 25% zawartości owoców. Jest dosładzany nie tylko cukrem, ale i syropem glukozowo-fruktozowym, lecz zazwyczaj nie zawiera szeregu barwników i aromatów.

Co w takim razie może zostać nazwane mianem soku? Soki w całości pochodzą z owoców i warzyw, nie zawierają konserwantów i barwników oraz nie powinny być dosładzane (jeśli dodatek cukru jest mniejszy niż 15g/l, wtedy producent nie musi o tym informować na etykiecie). Dodatkowo, mogą zostać wzbogacone minerałami bądź witaminami. Jakie zatem mamy rodzaje soków?

4. Sok z koncentratu - większość soków dostępnych w sklepach to soki z zagęszczonego koncentratu owocowego, czyli soki odtwarzane. Co to oznacza? Że reklamy kłamią. Na drzewie rosną soczyste pomarańcze, które następnie zostają wyciśnięte, a uśmiechnięta pani z ekranu telewizora pije złoty, słoneczny, orzeźwiający napój. Niestety, droga od zerwania pomarańczy do wypicia soku jest dużo dłuższa. Po wyciśnięciu owoców, sok poddawany jest odparowaniu wody w celu zmniejszenia jego objętości, a następnie pasteryzacji, by nie zepsuł się podczas dalekiego transportu. Po przyjeździe do miejsca docelowego koncentrat zostaje rozcieńczony wodą, czyli sok zostaje odtworzony. Jak łatwo się domyślić, w ten sposób traci mnóstwo cennych witamin i minerałów.

5. Sok pasteryzowany - wyciśnięty sok jest poddany pasteryzacji, podczas której, co prawda tracimy część witamin i mikroelementów, jednak to wciąż lepszy wybór niż sok odtworzony z koncentratu. Czym jest proces pasteryzacji? To nic innego jak ogrzanie produktu do wysokiej temperatury (ok. 70 stopni Celsjusza), po to, by przedłużyć jego trwałość.

6. Gęsty sok dla dzieci - czyli marketing skierowany do najmłodszych. Agencje prześcigają się w pomysłach zaprezentowania najbardziej zachęcających spotów reklamowych. Widzimy soczyste owoce wpadające do butelki i zamieniające się w gęsty, zdrowo wyglądający sok. Uśmiechnięte dzieci wypijają szklankę soku, który zostawia na ich buzi owocowe wąsy. To takie urocze! Jednak jak wygląda rzeczywistość? W celu poprawy smaku taki sok zawiera bardzo często cukier oraz syrop glukozowo-fruktozowy, w dodatku tworzony jest z koncentratu. Drogie mamy, czytajcie etykiety i nie kupujcie tego swoim pociechom!

7. Sok jednodniowy - to soki tłoczone z warzyw i owoców, niepasteryzowane oraz niepochodzące z koncentratu. Jak sama nazwa wskazuje ich przydatność do spożycia wynosi tylko jeden dzień. To najbardziej wartościowa pozycja z wszystkich soków kupnych, które możemy zaserwować naszemu organizmowi. Nie zawierają słodzików, ulepszaczy, barwników czy innych niezdrowych składników. Znajdziemy je w szklanych butelkach na półkach sklepowych lodówek. Jednak należy mieć na uwadze, że taki sok, jeśli jest przechowywany w nieprawidłowy sposób, bardzo szybko się psuje. Dodatkowo, przeciwnicy soków jednodniowych uważają, że zakłady które je produkują nie spełniają odpowiednich norm czystości. Kto wie, jak jest naprawdę?!

8. Sok wyciskany w domu - czyli król wszystkich soków. Nie da się ukryć, że to najbardziej pożądany sok dla poprawy naszego zdrowia. W dodatku tak przyrządzony sok ma same plusy. Nie tylko wiemy, z czego go przygotowujemy, ale jeszcze kiedy został sporządzony i jak długo możemy go przechowywać. Wyciśnięty ze świeżych owoców i warzyw  sok, zachowuje ogromną ilość witamin i mikroelementów. Jednak najlepiej wypić go od razu - witamina C bardzo szybko się utlenia pod wpływem temperatury i światła słonecznego. Taki sok to bomba witaminowa, ekspresowy zastrzyk składników odżywczych potrzebnych do tworzenia nowych komórek wszystkich narządów Twojego ciała. Przywraca prawidłowe pH organizmu, a co za tym idzie - pozytywnie wpływa na skórę, daje mnóstwo energii i poprawia jakość snu. Świeżo wyciskany sok poprawia naszą odporność oraz oczyszcza organizm z toksyn. Jest też podstawą wielu naturalnych terapii leczniczych, które usuwają główne choroby cywilizacyjne i mnóstwo nieprzyjemnych przypadłości. Brzmi jak złoty środek na każdy problem, jednak to nie żaden chwyt marketingowy. Wystarczy, że wprowadzisz świeżo wyciśnięte soki do codziennego jadłospisu, a efekty zauważysz już po pierwszych dniach.

Jednak skoro już wiemy, jakie soki są dla nas najlepsze, teraz nasuwa się pytanie, jak je wyciskać? Dwa najpopularniejsze sprzęty służące do wyciskania owoców to wyciskarka oraz sokowirówka.

Działanie sokowirówki opiera się na wyciskaniu soku przy użyciu wirujących ostrzy. Owoce zostają intensywnie poszatkowane, a następnie sok jest odsączony od miazgi owocowej. Cechą charakterystyczną takiego soku jest to, że jest klarowny, czyli nie posiada miąższu. Niestety, takie drastyczne traktowanie owoców pozbawia soku wielu cennych enzymów. Dodatkowo, sok przygotowany jest w bardzo krótkim czasie i sokowirówka działa na wysokich obrotach, a co za tym idzie w trakcie szatkowania owoców i warzyw wytwarza ciepło. A jak wiadomo, wyższa temperatura niekorzystnie wpływa na zawartość witamin. Sokowirówka napowietrza sok, który ulega utlenieniu, który nadaje się do natychmiastowego spożycia. Minusem sokowirówki jest brak możliwości wyciśnięcia soku z warzyw liściastych, ziół czy owoców jagodowych, które zawierają mnóstwo cennych składników.

Wyciskarki wolnoobrotowe wyciskają sok metodą miażdżenia, dlatego z tej samej ilości owoców i warzyw powstanie dużo więcej soku niż przy użyciu sokowirówki. Dodatkowo, enzymy nie zostają uszkodzone, a sok nie ulega rozwarstwieniu i zachowuje pełną zawartość witamin i mikroelementów. W porównaniu do soku przyrządzonego przy użyciu sokowirówki, sok z wyciskarki zawiera aż 40% więcej witaminy C oraz 60% więcej witaminy A! Wyciskarka jest o wiele łatwiejsza w czyszczeniu niż sokowirówka, więc chętniej zabieramy się do przygotowania soków, jeśli nie musimy później spędzać dużo czasu przy zlewie. Sok z wyciskarki dłużej zachowuje świeżość, można go przechowywać od 24 do (nawet!) 48 godzin, jeśli jest szczelnie zamknięty w chłodnym miejscu. Jednak najlepiej wypić go tuż po przyrządzeniu. Wyciskarka z łatwością radzi sobie z twardymi korzeniami, owocami jagodowymi (borówki, jeżyny), czy warzywami liściastymi, przez co idealnie nadaje się do przygotowywania zdrowych zielonych soków. Niektóre modele wyciskarek posiadają jeszcze jedno ułatwienie – owoce i warzywa nie muszą być pokrojone i można je wrzucać w całości! Oczy-wiście w przypadku niektórych (granaty, pomarańcze, etc.) obranie skórki jest obowiązkowe, jednak zrezygnowanie z krojenia na drobne kawałki to duża oszczędność czasu!

Podsumowując, jeśli masz ochotę na owocowy napój, wybierz ten najbardziej dla Ciebie optymalny. Omijaj napoje i nektary, wybieraj soki i czytaj etykiety. Jeśli kompletnie nie masz czasu przygotować go w domu, sięgnij po produkt, który oferuje jakąś porcję witamin (sok pasteryzowany nie z soku zagęszczonego lub sok jednodniowy). Jeśli Twoje zdrowie jest dla Ciebie bardzo ważne, spróbuj wygospodarować moment na sporządzenie soku w domu. Nie zajmie Ci to wiele czasu! Wyciskarki łatwo się myje, owoce można wrzucać w całości, a sok nadaje się do przechowywania na zapas na następny dzień. To tak niewielki wysiłek przy tak ogromnych korzyściach zdrowotnych! Sam zdecyduj, co wybierasz!


Very close with rehabilitations

Łokieć tenisisty czy dolegliwość dotyczy tylko tenisistów?

Wokół choroby łokcia tenisisty nagromadziło się wiele fałszywych sądów. Pierwszy to przekonanie, że z powodu łokcia tenisisty cierpią miłośnicy tenisa. Stanowią oni zaledwie 10 proc. osób, u których stwierdza się łokieć tenisisty. Większość chorych to pracownicy biurowi, informatycy, monterzy, mechanicy, dlatego też została ona uznana za chorobę zawodową.


Very close with rehabilitations

Zespół cieśni nadgarstka choroba cywilizacyjna?

Zespół cieśni nadgarstka określano niegdyś chorobą zawodową informatyków, sekretarek, pianistów i dziennikarzy. Dziś wiadomo jednak, że każdy, kto spędza długie godziny pisząc na komputerze lub wykonuje inne powtarzające się ruchy rękami np. trzymając przez wiele godzin kierownicę samochodu lub roweru albo pracując przy taśmie montażowej jest zagrożony chorobą (na zespół cieśni nadgarstka dwa razy częściej chorują kobiety).


Very close with rehabilitations

Dyskopatia choroba czy przypadłość?

Ból krzyża jest najczęstszym schorzeniem układu mieśniowo-szkieletowego wśród społeczeństw uprzemysłowionych. 


«1»